Beveiliging in de zorg

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin

Zorginstellingen als ziekenhuizen, verzorgingstehuizen en revalidatiecentra zijn veelal openbaar en dus voor iedereen toegankelijk. Door deze openheid bestaat er een verhoogd risico op het ontstaan van conflicten. Dit vraagt om beveiliging op maat. Lees in deze blog hoe beveiliging in de zorg werkt en hoe dit verschilt van beveiliging in andere branches.

Wat houdt beveiliging in de zorg in?

Iedere vorm van beveiliging kent zijn uitdagingen, zo ook beveiliging in de zorg. Het gaat namelijk om grote en complexe gebouwen waar veel mensen en goederen het gebouw binnenkomen. Bovendien beschikken zorginstellingen veelal over geavanceerde apparatuur, medicijnen en vooral veel vertrouwelijke persoonlijke informatie.

Veel meer dan beveiliging alleen

Het is voor een zorgbeveiliger van belang om het type zorginstelling in kaart te brengen. De instellingen zijn namelijk zeer verschillend. Een psychiatrisch patiënt dient bijvoorbeeld anders behandeld te worden dan een ziekenhuispatiënt. Zo heeft een psychiatrisch patiënt behoefte aan regelmaat, waardoor het niet goed is om hier veranderingen in aan te brengen door bijvoorbeeld uitgebreide gesprekken te voeren. Daarentegen vinden ouderen in een verzorgingstehuis het erg fijn wanneer een beveiliger een praatje met ze maakt of ze simpelweg begroet. Zo bestaan er meerdere voordelen die beveiliging in de zorg met zich meebrengt:

  • Biedt een luisterend oor voor patiënten en bezoekers
  • Bewaart de rust in hectische situaties
  • Dag én nacht een wakend oog
  • Veilig gevoel voor bezoekers en personeel
  • Zorgbeveiligers hebben medische kennis

Beveiliging in de zorg is dus met name gericht op het behouden van de rust in een hectische en kwetsbare omgeving als een ziekenhuis, spoedeisende hulp, kliniek etc. Juist omdat het binnen zorginstellingen vaak gaat om onder andere zieken, gewonden, nabestaanden, mindervaliden en psychiatrische patiënten, is het zaak om hen zich veilig te laten voelen.

Een beveiliger en medicus in één

Een beveiliger in de zorg is geen reguliere beveiliger. Een zorgbeveiliger is speciaal opgeleid voor het werk in de zorg en beschikt over zowel een groot inlevings- als relativeringsvermogen. Het grote inlevingsvermogen wordt bij beveiliging in de zorg gebruikt om patiënten en familieleden een luisterend oor te bieden. Daarnaast worden zorgbeveiligers regelmatig geconfronteerd met heftige situaties, zoals gewonden die na een ongeluk binnenkomen, sterfte en nabestaanden. Zorgbeveiligers spreken in dit soort situaties hun relativeringsvermogen aan, zodat ze snel en adequaat handelen ongeacht de ernst van de situatie.

Trainingen

Om de beveiliging in de zorg continu te blijven ontwikkelen en zorgbeveiligers voor te bereiden op allerlei incidentscenario’s, worden zij voortdurend getraind op verschillende calamiteiten, ziektebeelden, hospitality en krijgen ze training in predictive profiling.

Calamiteiten

Tijdens een calamiteitentraining worden zorgbeveiligers voorbereid op verscheidene incidentscenario’s. Naast het vergaren van kennis, inzicht en vakbekwaamheid wordt er tijdens een calamiteitentraining ook gewerkt aan de onderlinge samenwerking en communicatie tussen de zorgbeveiligers.

Ziektebeelden

Beveiligers hebben kennis van zorg nodig om goed te functioneren in deze branche. Om deze reden krijgen zorgbeveiligers ook regelmatig training in ziektebeelden. In deze training wordt aandacht besteed aan het herkennen van lichamelijk en geestelijke ziektebeelden. Daarnaast leren zorgbeveiligers hoe zij goede gesprekken kunnen voeren met bijvoorbeeld een persoon met een psychiatrische stoornis of dementie.

Hospitality

Binnen deze training ligt de focus op de klantvriendelijkheid, ook wel proactieve beveiliging genoemd. Een gastvrije uitstraling van de beveiliging in de zorg kan een enorm verschil maken en zorgt er tegelijkertijd voor dat er een meer ontspannen sfeer ontstaat.

Predictive profiling

Deze beveiligingstechniek is ontstaan om een mogelijk conflict vroegtijdig de kop in te drukken. Zo leren beveiligers afwijkend gedrag te herkennen om hier vervolgens passend op te reageren. Dit kan onder andere door verschillende interventietechnieken toe te passen, zoals het simpel begroeten van de desbetreffende persoon.

Ontvang een offerte waar u blij van wordt
Wij streven er naar om binnen één uur tot maximaal één werkdag contact op te nemen.