Overzicht alle Topics

Supermarktmedewerkers: zo ga je om met een boze klant

Leestijd: 2 minuten

Helaas zien we steeds vaker dat er spanningen in de supermarkt zijn vanwege de coronamaatregelen. Er ontstaat regelmatig ruzie tussen supermarktpersoneel en klanten over het niet dragen van een mondkapje, de 1.5-meter regel of het verplicht meenemen van een karretje. Supermarktmedewerkers zijn vaak jonge mensen, die niet altijd weten hoe ze hier op een kalme en productieve manier mee om moeten gaan. Daarom in dit artikel een aantal tips om een vervelende situatie te voorkomen en agressie te de-escaleren. 

1. Blijf rustig en vriendelijk

Het is natuurlijk niet leuk om een boos, schreeuwend persoon tegenover je te hebben. Je komt dan al snel in de verleiding om terug te schreeuwen. Probeer deze verleiding te weerstaan! Dit maakt de situatie namelijk alleen maar erger. Zet je beste been voor en probeer je emoties onder controle te houden. Blijf beleefd, maar probeer dit niet overdreven aan te zetten. Overdreven, geveinsde beleefdheid wakkert agressie alleen maar aan.

2. Leg de regels duidelijk uit 

Voor jou spreken de regels misschien voor zich, maar dat betekent niet dat jouw klant deze ook altijd begrijpt. Wees daarom geduldig en leg de regels uit, zeker wanneer een klant hier specifiek om vraagt. 

 

Mag een klant niet naar binnen, omdat het maximaal aantal klanten is bereikt? Leg dan uit waarom de klant even moet wachten. Wil een klant geen winkelwagentje meenemen, omdat hij of zij “toch maar 2 dingen nodig heeft”? Leg dan uit dat de winkelwagentjes verplicht zijn, omdat ze voor afstand tussen de klanten zorgen. 

3. Zoek de confrontatie niet op

Mocht een klant toch niet gehoorzamen en doorgaan of de supermarkt niet willen verlaten: zoek de confrontatie niet op. Meld het bij de manager of een externe partij zoals handhaving of politie.

 

Jouw veiligheid, de veiligheid van jouw collega’s en die van andere klanten komt altijd op de eerste plek. Als een klant een grens overgaat door je te bedreigen of fysieke agressie te tonen, licht dan altijd jouw manager in en neem contact op met de politie.

 

4. Maak gebruik van camera’s

Ook het gebruik van camera’s kan helpen om agressie in de supermarkt te verminderen. Zorg ervoor dat de camera’s duidelijk zichtbaar zijn, zo weten klanten dat alles wordt vastgelegd.

5. Zet professionele beveiliging in

Ook vakbond CNV geeft aan dat supermarktpersoneel te maken heeft met een toename van agressie. De CNV doet dan ook een oproep voor professionele beveiliging in supermarkten

 

“We zien sinds de persconferentie van Mark Rutte waarin de lockdown werd afgekondigd dat de korte lontjes toenemen,” zegt CNV-woordvoerder Piet Fortuin tegen Hart van Nederland. Fortuin zegt zich zorgen te maken, vooral omdat veel supermarktpersoneel nog erg jong is. “We krijgen signalen dat het niet meer te doen is. Daarom zeggen wij als CNV: zorg ervoor dat je bij de grote supermarkten professionele beveiliging inzet. Dat kun je niet overlaten aan scholieren. Dat vraagt om professionaliteit.” 

Ook wij raden het inzetten van professionele beveiliging aan. Professionele beveiligers zijn getraind in het voorkomen van vervelende en onveilige situaties en weten altijd hoe zij moeten handelen. 

Dutch Crowd Security

Heb je interesse in het inzetten van professionele beveiliging in jouw supermarkt? Vraag dan vrijblijvend een offerte aan. Heb je vragen over supermarktbeveiliging? Neem dan contact met ons op door te bellen naar: 085 822 9600.

phone-handsetarrow-right linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram